Przedstawiony przeze mnie scenariusz prezentuje pomysł na zorganizowanie festynu dla dzieci w wieku przedszkolnym z okazji ważnego dla każdego dziecka święta , czyli Dnia Dziecka. Festyn ten zorganizowany został z mojej inicjatywy w roku 2005 w naszym przedszkolu .
SCENARIUSZ FESTYNU DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM ORGANIZOWANYM NA SZCZEBLU GMINNYM
Miejsce : plac przedszkolny Przedszkola Publicznego w Strzyżowicach
Uczestnicy: uczniowie kl.”0” Szkoły Podstawowej w Dąbiu , SP w Gródkowie, grupa młodsza Przedszkola Publicznego w Sarnowie, grupy „0” oraz grupy młodsze Przedszkola Publicznego w Strzyżowicach ( razem:180 dzieci) Zaproszeni goście: wójt Gminy Psary;dyrektor Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli, ; dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródkowie; radna Gminy Psary, ; kierownik Biblioteki Publicznej w Strzyżowicach ;przedstawicielka Rady Rodziców,; nauczyciele w/w placówek
Prowadząca (pomysłodawczyni festynu): Małgorzata Bebel
Temat festynu: „Bajkowy Dzień Dziecka”
Cele ogólne: -integrowanie środowiska rówieśniczego dzieci z różnych placówek oświatowych z terenu Gminy Psary -współudział dzieci w przygotowywaniu i przebiegu spotkania z zaproszonymi grupami dzieci z różnych placówek -przejawianie oznak : życzliwości, dobroci i koleżeństwa wobec innych dzieci -kulturalne odnoszenie się dzieci do siebie -wdrażanie do zdrowej rywalizacji -aktywne włączenie się do ogólnopolskiej kampanii społecznej pn.: ”Cała Polska czyta dzieciom”
Cele operacyjne: dziecko: -uczestniczy w obchodach swojego święta -bierze udział w zabawach z rówieśnikami -nawiązuje kontakty społeczne z rówieśnikami z innych placówek -uświadamia sobie radość z niespodzianek przygotowywanych innym -zapoznało się z treścią 6 baśni H.Ch.Andersena -rozpoznaje tytuł bajki po przedstawionych fragmentach lub rekwizytach-poznaje wytwory plastyczne swoich kolegów
Pomoce:
Scenka do występów: drewniane podium, dekoracje do teatrzyku; nagłośnienie, wieża stereofoniczna, płyty CD, kaseta magnetofonowa, książka z baśniami H.Ch.Andersena, elementy scenografii i rekwizyty do bajki :”Kopciuszek”, czapki z napisami nazw placówek dla kapitanów drużyn do konkursu wiedzy o baśniach, ilustracje z 6 baśni wraz z tytułami umieszczone na laskach plastikowych – dla każdej drużyny, pojemniki na punkty (cukierki), dyplomy , nagrody rzeczowe umieszczone w ozdobnych woreczkach, napisy dla grup na krzesła, prawa dziecka zapisane na ozdobnych rulonach, dekoracje placu zabaw ( obręcze z kolorowymi wstążkami z krepiny, kolorowe chorągiewki zawieszone na taśmach, prace dzieci z konkursu plastycznego), upominki dla wszystkich dzieci.
Metody: czynne , słowne , percepcyjne
Przebieg festynu:
(dzieci siedzą w rzędach – każda placówka w osobnym, naprzeciwko sceny)
1.Powitanie dzieci , zaproszonych gości przez dyrektora PP w Strzyżowicach , p.Krystynę Kluszczyk. Złożenie życzeń dzieciom. 2.Złożenie życzeń przez wójta Gminy Psary oraz dyrektora ZOSiP. Wręczenie upominków dla dzieci na ręce wychowawców. 3.Słuchanie wiersza w wykonaniu prowadzącej :: „Niechaj radość w Was zagości, Witam Was i wszystkich gości. Słońce wszystkim dzisiaj świeci Przeciez jest to święto (czyje?) - dzieci!
Określenie okoliczności spotkania. Przywitanie każdej placówki osobno – podnoszenie się wymienionych dzieci z miejsc, „przywitanie się ze słoneczkiem” (rączkami uniesionymi w górę ), brawa pozostałych dzieci. Uroczyste otwarcie Dnia Dziecka. 4.Korowód przedszkolaków przebranych za postacie z bajek ( w tym baśni H.Ch.Andersena) , przy muzyce. Zabawy integracyjne , muzyczno - ruchowe wg pedagogiki zabawy , w kręgu , później w małych kołach ( „Epoi-tai-tai”, „Balowanie na polanie”, „Parada zwierzątek”). 5.Przedstawienie bajki :”Kopciuszek” w wykonaniu grupy „0” , prowadzonej przez M.Bebel. 6.”Country - Dance”: zabawa muzyczno - ruchowa wg B.Strauss. 7.Przeczytanie baśni H.Ch.Andersena :”Księżniczka na ziarnku grochu” przez wójta Gminy Psary, p.Mariana Kozieła ( w ramach „Tygodnia Czytania” ogłoszonego przez Ogólnopolską Kampanię Społeczną :”Cała Polska czyta dzieciom”). 8.”Pieczenie ciasta”- zabawa wg pedagogiki zabawy. 9.Konkurs wiedzy o bajkach dla młodszych grup wiekowych : rozpoznawanie tytułów bajek po rekwizytach . 10.Konkurs wiedzy o baśniach H.Ch.Andersena pn.: ”Znawca bajek” , pomiędzy grupami starszymi. Odczytanie przez zaproszonych gości fragmentów 6 baśni („Calineczka” , „Świniopas”, „Nowe szaty cesarza” , „Mała Syrenka”, „Brzydkie kaczątko”, „Słowik”) . Odgadywanie tytułów przez uczestników poprzez podnoszenie ilustracji z nazwami. Z każdej grupy wyłoniono 3 reprezentantów . Wcześniej zapoznano dzieci z tekstami 6 baśni Andersena. Zawodnicy : rozpoznawali tytuły baśni po odczytaniu ich fragmentów , rozpoznawali rekwizyty z każdej z nich, dokańczali rozpoczęte zdanie odnośnie każdej z bajek.
FRAGMENT I Żyła raz pewna kobieta, która nie miała dzieci. Marzyła o maleńkiej córeczce , ale lata mijały , a jej marzenie się nie spełniło. Poszła wreszcie ze swym zmartwieniem do czarownicy , która dała jej magiczne ziarenko jęczmienia. Kobieta zasadziła je w doniczce. Już nazajutrz z ziarenka wyrósł piękny tulipan .Kobieta ucałowała delikatnie jego płatki , a kwiat jak pod dotknięciem czarodziejskiej różdżki rozchylił się. Wewnątrz siedziała mała dziewczynka. Miała nie więcej niż cal wzrostu.
FRAGMENT II -Podobno jest tu jakiś niezwykły ptak , który nazywa się słowik – powiedział cesarz . – Podobno jest on najpiękniejszą rzeczą z całego mego wielkiego państwa! Dlaczego nikt mi nigdy o nim nic nie mówił? -Chcę , żeby przyszedł dziś wieczorem i śpiewał przede mną!
FRAGMENT III Jaki niegrzeczny! - powiedziała księżniczka i szybko odeszła, ale gdy przeszła kawałek drogi , dzwoneczki zadzwoniły cudnie : „Ach , kochany Augustynie ; wszystko minie , minie, minie”. -Poczekaj- powiedziała księżniczka. - Spytaj go , czy nie wystarczy mu 10 pocałunków dam dworu.
FRAGMENT IV Matka króla mórz kochała swoje wnuczki . Było ich 6 , wszystkie były ładnymi dziewczynkami , ale najmłodsza była najładniejsza ze wszystkich. Cerę miała tak przezroczystą i delikatną jak płatek róży , oczy tak błękitne jak najgłębsze morze. Ale tak samo jak inne nie miała nóg , jej ciało kończyło się rybim ogonem.
FRAGMENT V Przed wielu laty żył sobie cesarz , który tak lubił nowe , wspaniałe szaty , że wszystkie pieniądze wydawał na stroje. Nie dbał o swoich żołnierzy , nie zależało mu na teatrze ani na łowach , szło mu tylko o to , by obnosić przed ludźmi coraz to nowe stroje . Pewnego dnia przybyło do miasta dwóch oszustów, którzy podali się za tkaczy, którzy powiedzieli , że potrafią tkać najpiękniejsze materie , jakie sobie tylko można wymarzyć.
FRAGMENT VI W tym gąszczu siedziała w swym gnieździe kaczka , wysiadywała pisklęta, nudziła się , bo trwało to bardzo długo , a rzadko kto ją odwiedzał ; inne kaczki wolały pływać po kanałach niż wchodzić pod liście łopianu , aby z nią pogadać. Z wszystkich jajek wykluły się pisklęta , oprócz jednego._ -Pokaż mi to jajko – powiedziała stara kaczka.. Możesz mi wierzyć , że to jest jajko indycze .Porzuć je i ucz inne dzieci pływać.
Wręczenie dyplomów oraz nagród rzeczowych . 11.Ogłoszenie wyników konkursu plastycznego na szczeblu gminnym pn.: ”Moja ulubiona postać bajkowa”, nagradzanie dzieci dyplomami i nagrodami rzeczowymi. 12..Wręczenie upominków wszystkim dzieciom: książeczki z bajkami ; zakładki „motylki” do książek ( projekt : M.Bebel ) wykonane przez nauczycieli PP w Strzyżowicach, z umieszczonym hasłem kampanii :”Cała Polska czyta dzieciom” oraz hasłem zaproponowanym przez lidera kampanii w PP w Strzyżowicach , p.M.Bebel:„Czytaj z motylkiem”; „rulony” z zapisanymi prawami dziecka; słodycze i baloniki. 13.Podziękowanie dzieciom i wychowawcom, przybyłym gościom za uczestnictwo w festynie. Podziękowania dla p.wójta oraz p.dyrektor ZOSiP za objęcie festynu honorowym patronatem. 14.Słodki poczęstunek. 15.Zaproszenie dzieci do zabaw : „suchy basen”, dmuchany zamek, przejażdżka na konikach, korzystanie z urządzeń terenowych ( ufundowane przez pozyskanych sponsorów).
Autor : mgr Małgorzata Bebel
|